Sunday, February 21, 2010

Curi pandang

Sebelum duduk di meja makan bersama dengan teman-teman yang ramai, Jan menceritakan tentang penghayatan tajamnya tentang seorang perawan.

Keadaan fizikal perawan itu tidak kurang dari raut wajahnya yang hitam manis dan rambutnya sedikit ikal menjadi perbualan malam itu. Aku lihat si perawan itu yang di sinari oleh lampu-lampu jalanan itu sememangnya sudah cukup untuk membuat aku juga terpikat.

"Susuk tubuhnya berbentuk 'V' bukan?". Jan bersetuju .

Dari sudut lain, aku tau, dari riak wajah Ajie pun sama teruja dengan perawan tersebut.

Pada dimensi berbeza, kelihatan Jan seperti terkena tepat panahan budak kecil bercawat yang sedang terbang sambil mengalunkan oleh lagu-lagu indah.

Jan, mula bersembunyi di sebalik cawan plastik yang berisi air kosong dan curi-curi pandang kepada perawan itu.

Dari pandangan mata si perawan kepada aku, ianya tidak terus menuju ke hati, aku yakin dia menggunakan medium itu untuk melihat Jan.

Si perawan yang sedang duduk di sebelah sana itu, sedang menulis sesuatu pada nota kecil kertas putih.

Aku berbisik pada Jan, "dia sedang menulis nota kecil pada kau". Sepertinya aku telah memberi kata-kata harapan kosong pada Jan.

Lalu, Jan berkata, "Kau jangan bagi aku harapan"

Beberapa minit kemudian, aku lihat nota kecil yang sedang asyik ditulis oleh perawan itu di ambil dari tangannya oleh seorang lelaki yang duduk bersebelahan.

Aku berbisik lagi pada Jan, "mungkin bukan minah tu yang bagi nota , mungkin mamat tu".

Perawan cantik milik lelaki itu. Semestinya lelaki itu akan berasa tergugat.

dan Jan aku yakin menjadi hari indah baginya dan mungkin masih tertunggu-tunggu nota kecil dari perawan itu untuknya.

No comments:

Gank!

Kugiran Jiwa Headline Animator