Monday, February 11, 2013

Hisap "Vapor" Ikut Trend kini

Ketika duduk sambil skrol tetikus dan menghadap komputer pada waktu ini, aku menongkat dagu beberapa saat sebelum terus kembali menaip, aku keluarkan sebatang rokok untuk dinyalakan. Takda lighter pulak.

Kemudian datang W masuk ke bilik

'Pinjam lighter beb'. Minta aku kepada si W.

"Sorrylah, aku tak bawa lighter. W  dengan bangga menunjukkan sebuah barang berbentuk silinder berukuran kurang lebih 8 inci.

"Wah, Hebat!

Sudah berhenti rokok ke beb? Tanya aku.

Menurut si W beliau  jarang membeli rokok. Set rokok Vapor yang baru dibeli dengan harga RM400 itu telah menyelamatkan beberapa peratus dari wang sakunya, tambahnya lagi.

Setelah W berlalu pergi.

Aku pun mula tertanya-tanya.

Trend Terkini?  Apa kesan sampingan berbanding rokok tradisional yang sedia ada terjual dipasaran?

Dipetik dari Forbes
Satu kajian yang dibentangkan pada mesyuarat tahunan European Respirotary Society (ERS)  di Vienna pada bulan Februari, 2012 menunjukkan peningkatan mendadak dalam rintangan saluran udara yang membawa kepada tahap yang lebih rendah oksigen dalam aliran darah dalam rokok elektronik pengguna. Ini boleh memberi kesan berbahaya pada orang dengan penyakit arteri koronari yang telah mempunyai plak dalam arteri koronari mereka. Dalam kajian kecil mereka, penyelidik Athens mengkaji kesan rokok elektronik pada 8 orang yang tidak pernah merokok, bersama-sama dengan 24 perokok-11 dengan fungsi paru-paru biasa dan 13 peserta dengan asma atau penyakit kronik pulmonari obstruktif (COPD). Semua peserta kajian menggunakan rokok elektronik selama 10 minit. Penyelidik kemudian menjalankan ukuran rintangan saluran pernafasan dan fungsi paru-paru. Semua peserta mempunyai peningkatan mendadak dalam rintangan saluran pernafasan yang berlangsung kira-kira 10 minit. Menariknya, peningkatan adalah lebih ketara di kalangan perokok berbanding bukan perokok, walaupun kesan yang dilihat dalam orang-orang dengan COPD adalah kurang segera dalam alam semula jadi. Para penyelidik menyatakan bahawa ia adalah tidak jelas sama ada ini peningkatan dalam rintangan mempunyai apa-apa kesan jangka panjang yang berpotensi. 
The European Respirotary Society (ERS) garis panduan merokok tidak mengesyorkan penggunaan produk seperti elektronik. Satu bilangan doktor di ERS berpendapat bahawa beberapa jenama e-rokok mengandungi paras nikotin yang ketagihan, dan juga dikaitkan dengan pembangunan kanser paru-paru. 
Menurut Dr Klaus Lessnau, pakar penjagaan pulmonari dan kritikal di Lenox Hill Hospital di New York, "rokok tembakau adalah punca utama yang boleh menyebabkan kematian dan penyakit di Amerika Syarikat". Beliau seterusnya menyatakan bahawa walaupun "rokok elektronik tidak boleh disyorkan untuk meningkatkan kesihatan paru-paru, terdapat pasti beberapa tahap pengurangan kemudaratan berbanding penggunaan rokok biasa."

Begitu juga rakan-rakan luar mahupun di media sosial, sering kali menzikirkan tentang kebagusan rokok Vapor atau E-Cig dan ada dikalangan mereka sudah menjadi vendor kepada produk ini.














No comments:

Gank!

Kugiran Jiwa Headline Animator